,July 2017 22

چگونه صبرمان را بالا ببریم و آستانه تحمل خود را تقویت کنیم.؟

۱ دي ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱:۵۶
برای درمان کم صبری ابتدا باید دلیل بروز چنین مسئله ای را در خود بشناسید. کم صبری یا به عبارتی بی حوصلگی در اکثر اوقات می تواند نتیجه افسردگی یا اضطراب های شدید باشد.
چگونه صبرمان را بالا ببریم و آستانه تحمل خود را تقویت کنیم.؟

حرف رسا: در جامعه کنونی ما که با انواع فشارهای روحی و روانی همراه است ، گاهی شاهد مشاجره ها و درگیری هایی در سطح شهر و حتی محل کار و خانواده هستیم که در مواقعی منجر به برخوردهای فیزیکی نیز می شود.

توکل به خدای متعال در کارها سبب آرامش و پیشرفت بهتر می شود.

این برخوردها به دلیل آن است که دو طرف درگیر نزاع و مشاجره ، اطلاع دقیق و صحیحی از طرز رفتار و فن بیان ندارند. به عبارتی می توان گفت هنر عذرخواهی را نمی دانند که باعث می شود یک برخورد ساده و کوچک به یک جنجال بزرگ منجر شود و در نهایت معلوم نیست به کجا می انجامد و بر سر آنها چه می آید.

مسائلی نیز از قبیل ترافیک ، گرمی هوا، آلودگی های صوتی ، ازدحام و فشردگی بیش از حد جمعیت و صرف وقت فراوان برای رسیدن به محل کار و زندگی بر این تنش های روحی می افزاید. هنگامی که از رفتار و حرفهای طرف مقابلتان ناراحت می شوید، صبر و تحملتان تمام می شود و می خواهید با عصبانیت ، هر چه در دلتان است به او بگویید؛ اما دست نگه دارید و این کار را انجام ندهید. فقط از شماره یک تا 10بشمارید. خواهید دید که دیگر صبر و تحملی که می خواست به جوش آید، آرام می شود و شما با خونسردی با طرف مقابلتان برخورد می کنید و کار را از این که هست خرابتر نخواهید کرد. در ادامه چند توصیه که با به بکارگیری آنها بتوانیم بر عصبانیت خود غلبه کنیم ، ارائه می شود :

1- هنگام سخن گفتن همیشه تبسمی بر لب داشته باشیم . تبسم خرجی ندارد ، اما سود بسیاری دارد.

2- در بحث ها هیچ وقت طرف خود را با کلمه «تو» مورد خطاب قرار ندهید. نام هر کس برای او مطبوع ترین و مهم ترین کلمات قاموس بشری است.

3- در مشاجره ها اجازه دهید طرف شما در کمال آزادی حرف خود را بزند و هر چه در دل دارد بر زبان بیاورد.

4- در مشاجره و بحث ها هیچ وقت به طرف خود نگویید به بیراهه می رود و اشتباه فکر می کند. عقاید طرف خود را محترم بشمارید. اگر احساس کردید طرف بحث شما اشتباه می کند راه عاقلانه این است که بگویید حق با شماست ، من هم اول مانند شما فکر می کردم تا این که به اشتباهم پی بردم یا حق با شماست من متوجه مقصود شده ام اگر به جای شما بودم شاید همین کار را می کردم.

5- ایده و فکری را که می خواهید منتقل کنید به صورت غیرمستقیم باشد، بگذارید طرف شما خودش نتیجه گیری کند. به او حق انتخاب بدهید.

6- هر وقت می خواهید بحث و صحبت کنید ، متوجه باشید در آغاز کلام مسائلی را پیش نیاورید که مورد اختلاف شماست . برعکس سعی کنید مسائلی را بیشتر محل توجه قرار دهید که در آن موافقت طرفین حاصل است و به طرف خود القا کنید که شما و او به جانب یک مقصد رهسپارید و فقط تفاوت شما در وسایل رسیدن به مقصود است.

7- با ملایمت و نرمی سخن بگویید ؛ زیرا سخن گفتن با صدای بلند باعث می شود طرف مقابل شما حالت دفاعی به خود بگیرد و درصدد مقابله برآید.

8- سعی کنید پیش از این که طرف شما اشتباهاتتان را گوشزد کند، شما پیشدستی کرده و به آنها اعتراف کنید. این باعث می شود تا طرف شما حالت محبت آمیز به خود بگیرد و از اشتباه شما درگذرد.

9- بهترین راه غلبه بر بحث و جدل وارد نشدن به آن است . تا آنجا که می توانید از وارد شدن به بحث و جدل دوری کنید. چنان بگریزید مانند این که از مار سمی خطرناکی فرار می کنید.

10- در آخر رعایت قاعده ای که ذکر آن رفت ، یعنی شمارش از عدد یک تا 10 را فراموش نکنید.

اما در مواردی که در روند تربیت، آموزشی برای خویشتنداری یا بالا بردن آستانه تحمل صورت نگرفته می توان با تمرین هایی صبر و حلم بیشتر را در خود تقویت نمود.

سعی کنید آینده نگر باشید. وقتی که شما در تشویش و تنش قرار دارید تا کاری را انجام دهید بهتر است نگاهی به آینده این کار داشته باشید. مطمئنا پرداختن به کار مورد نظر حتی اگر زمان زیادی را از شما بگیرد در پی هدفی است که می تواند محاسن زیادی برای شما داشته باشد.

وقتی دچار کم صبری می شوید سعی کنید به جای داشتن تنش و بی حوصلگی به دلیل مسئله حاضر، تمرکز خود را روی موضوع دیگری قرار دهید تا تنش موجود برطرف شود. و باز هم مثبت اندیشی به نتایج کار می تواند کم صبری شما را برطرف کند.

همواره این آموزه ها را در ذهن خود داشته باشید که صبر و حلم شما ضامن موفقیت است بنابراین سعی کنید خود را به آرامش دعوت کنید.

دلیل کم صبری خود را بدانید. گاهی مقایسه خود با دیگران، گاهی خودگویی های منفی، گاهی عدم علاقه به فعالیت، گاهی ناراحتی از موضوع های دیگر و ... موجب بی حوصلگی میشود. بنابراین وقتی به احساس خود آگاه شدید می توانید آن را تفکیک نمایید.

الا بذکر الله تطمئن القلوب

همواره توکل کردن و تفویض کار به خداوند آرامش دهنده است. به این معنا که نهایت تلاش خود را داشته باشیم اما در نهایت امر را به خداوند واگذار کنیم تا بهترین ها را برای ما مقدر سازد.

در نظر داشته باشید که سختی ها، موجب رشد و ارتقای شما می شود بنابراین در سختی ها آرامش داشته باشید و سعی کنید سینه خود را فراخ کنید. به نتیجه صبوری ایمان داشته باشید و به وعده ای که خداوند به صبر شما می دهد یقین پیدا کنید. چنان چه در قرآن امده است: به کسانی که صبر و استقامت پیشه کنند، مطابق بهترین اعمالی که انجام می‌ دادند پاداش خواهیم داد.

همواره در نظر داشته باشید که دوران سختی و دشواری کوتاه و گذراست و دائمی نیست. بنابراین سعی کنید با صبر و آرامش بهترین عملکرد را در این دوران داشته باشید تا نتیجه عالی بگیرید. دوران سختی را دوران کم ارزشی ندانید اگرچه ممکن است طاقت شما را کم کند اما با این نگاه که خداوند بر تمام احوال شما اگاه است به خود توان و انرژی دهید.

برای افزایش صبر و فراخی سینه اذکاری را از افراد عالم دریافت کنید. بدانید صبر قدم به قدم تولید می شود . بنابراین تمرین کنید تا رویه هایی را در زندگی ایجاد کنید و بر انجام آن جدیت داشته باشید در واقع نوعی خودسازی داشته باشید. عادت های مطلوبی را در خود ایجاد کنید. این تمرین ها می تواند پختگی و بلوغ شخصی شما را بیشتر کند.خودگویی های شما در دوره های سختی بسیار با اهمیت است. اینکه به خود آرامش را القا کنید. تنش ها را با تمرین های ریلکس سازی و انقباض و انبساط عضلات و ... از بین برید.

ضعف های شخصی خود را در موقعیت های مختلف بشناسید و در تمرین های بعدی سعی کنید آن را از بین ببرید. مثلا اگر یک فعالیت بدون وقفه شما را عصبی می کند در موقعیت بعدی با تنفس های عمیق و مکث های لحظه ای و دعوت خود به آرامش دادن به خود برای نتیجه مطلوب و ... این عصبیت را کاهش دهید .

گاهی تمرین های عملی و عمدی داشته باشید. اگر در پیاده روی پشت سر فرد سالخورده یا عصا به دستی بودید تمرین کنید پشت سرش گام بردارید. بر میل شدیدتون به جلو زدن از دیگران غلبه کنید تمرین کنید شنونده خوبی برای مخاطب خود باشید.

منابع: جام جم آنلاین ، تبیان

نظر شما


آخرین ها